Jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej? Chleb a odchudzanie

|

Dieta odchudzająca nie musi być restrykcyjna, najważniejsze, aby opierała się na wysokiej jakości produktach i odpowiednio dopasowanej do naszego trybu życia kaloryczności. Czy jedzenie pieczywa, szczególnie chleba i bułek może być pożywne i niskokaloryczne? Sprawdźmy, jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej, aby stracić zbędne kilogramy lub utrzymać wagę.

Jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej? Streszczenie ▼

100 gramów zwykłego pszennego chleba to aż około 257 kcal. Zawiera on bardzo dużo cukrów prostych. Jedzenie go podczas odchudzania jest bardzo słabym pomysłem…

Jeśli próbujesz zadbać o swoją sylwetkę, ale nie chcesz rezygnować z pieczywa, oto najważniejsze informacje:

  • Postaw na ciemny chleb żytni lub graham
  • Dopasuj rodzaj chleba do swoich potrzeb i stanu zdrowia
  • Lepszym wyborem będzie chleb na zakwasie, zamiast na drożdżach
  • Dokładnie czytaj skład pieczywa – im krótszy, tym lepszy.

Chcesz przestać rozmyślać nad tym, co możesz zjeść, a czego nie? Idealnym wyborem będzie catering dietetyczny od Fit Szefa. W naszej kuchni doskonale wiemy, jakie pieczywo wdrożyć do codziennej diety. Zapytaj o zestaw testowy lub od razu zamów catering na dłuższy czas.

Zamów catering dietetyczny ONLINE

jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej

Pieczywo jasne czy ciemne – które lepsze? Rozstrzygnijmy ten spór!

Od lat toczy się spór wśród wielbicieli chleba jasnego i ciemnego. Jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej? Okazuje się, że sprawa nie jest tak oczywista.

Jasne pieczywo zazwyczaj jest przygotowywane z oczyszczonej mąki, która jest pozbawiona wielu wartości odżywczych. Jednak, czy to oznacza, że ciemne pieczywo jest lepsze? Niestety nie zawsze. Wysokiej jakości ciemny chleb zazwyczaj jest wykonany z mąki, która została zmielona tylko raz, a dzięki temu nadal zawiera otręby, witaminy, mineraływiele pozytywnych składników pokarmowych.

Najlepiej jednak przed zakupem zapoznać się ze składem pieczywa. Niektóre piekarnie od lat stosują nieuczciwy zabieg, który polega na barwieniu pieczywa przy pomocy karmelu, aby podnieść cenę chleba. Zachowaj czujność i wybieraj pieczywo, które naprawdę jest zdrowe i pożywne.

Jaki chleb na diecie odchudzającej?

Wybór odpowiedniego rodzaju chleba na diecie odchudzającej zależy od indywidualnych preferencji smakowych oraz potrzeb żywieniowych, jednak warto zwracać uwagę na zawartość składników odżywczych i unikać chlebów wysoko przetworzonych oraz bogatych w dodatki, takie jak cukier czy tłuszcze:

Chleb pełnoziarnisty

Wyróżnia się tym, że jest gęsty, uniwersalny i ma niski indeks glikemiczny.

Najważniejsze jest też to, że tego rodzaju chleb nadal stanowi bogate źródło błonnika. Dzięki temu po zjedzeniu kanapek z tym pieczywem będziesz na dłużej odczuwać sytość.

W porównaniu do chleba pszennego zawiera znacznie więcej składników odżywczych.

Zdecydowanie warto wybrać chleb pełnoziarnisty – np. graham na diecie odchudzającej.

Chleb żytni

To kolejny rodzaj, który posiada wyższą zawartość błonnika i składników odżywczych niż chleb pszenny.

Poza tym cechuje się też niskim indeksem glikemicznym – to bezpieczny wybór dla cukrzyków typu II, ale też dla osób z insulinoopornością.

Chleb IG

Zapewne nieraz widziałaś lub widziałeś w piekarni, że do kupienia jest chleb IG. Co to jest? To specjalny rodzaj pieczywa, który jest niskowęglowodanowy i zawiera niski indeks glikemiczny. Z tego też powodu może być doskonałym wyborem dla cukrzyków czy osób z insulinoopornością.

Jeśli borykasz się z częstymi skokami cukru, to zdecydowanie spróbuj zamienić dotychczasowy chleb właśnie na IG, który nie tylko wyrówna poziom cukru, ale też będzie sycił na dłużej. Chleb IG często jest wieloziarniste.

Chleb na zakwasie

W tego rodzaju pieczywie nie wykorzystano drożdży, zamiast tego wykorzystano zakwas, który powstał z wody z dodatkiem mąki, a następnie został poddany procesowi fermentacji.

Niewątpliwą zaletą chleba na zakwasie jest to, że w procesie fermentacji powstają bakterie kwasu mlekowego, które znakomicie wpływają na trawienie, a przede wszystkim na pracę jelit.

Chleby na zakwasie mogą być wykonane z różnego rodzaju mąki, ale najczęściej wybierana jest do tego mąka żytnia. Sprawia to, że chleb staje się bardziej zbity, ale dzięki temu jest sycący.

Warto podkreślić, że doskonale sprawdza się na diecie odchudzającej, gdyż jest lekkostrawny.

Jeśli mielibyśmy polecić jakiś chleb, to zdecydowanie pieczywo na zakwasie może okazać się najlepszym wyborem.

Chleb wieloziarnisty

Często tańszą i łatwiej dostępną alternatywą jest chleb wieloziarnisty, który zawiera mieszankę różnych ziaren.

Nie zawiera tak wiele wartości odżywczych, co wszystkie wyżej wymienione, ale w rozsądnych ilościach nadal może być dobrą alternatywą dla pszennego chleba.

Polecamy: Jak szybko schudnąć z brzucha? Najlepsze metody

Ile kalorii ma chleb?

Na diecie odchudzającej kaloryczność odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego też na pewno interesuje Cię to, ile kalorii ma chleb.

Oczywiście będzie to zależne od tego, na jaki rodzaj pieczywa się zdecydujesz.

Kanapki z chleba pszennego są lekkie i chętnie zjadamy więcej sztuk, zanim poczujemy się najedzeni. Niestety to bardzo złudne, gdyż w 100 gramach pieczywa znajduje się 257 kalorii. Dlatego, jeśli koniecznie chcemy jeść jasne pieczywo na śniadanie czy kolację, należy zredukować nieco poziom kalorii zjadanych podczas obiadu, czy innego posiłku, aby nadal zmieścić się w ustalonym kryterium, które pomoże nam zrealizować cel w postaci redukcji wagi, wzrostowi masy ciała lub utrzymania wagi na stałym poziomie.

Zatem, jaki chleb ma najmniej kalorii? Zdecydowanie będzie to chleb graham, który w 100 g produktu ma 221 kalorii. Nieco więcej, bo 225 kalorii ma chleb żytni. Kluczowe jest to, że oba rodzaje zawierają większą ilość błonnika, więc znacznie szybciej poczujesz sytość niż w przypadku zjedzenia pieczywa pszennego.

Jakiego pieczywa nie jeść na diecie odchudzającej?

Nadal najpopularniejsze w Polsce jest pieczywo białe, czyli wykonane z białej mąki pszennej, które przez to, że przeszła proces oczyszczenia, składa się w dużej mierze z cukrów prostych.

Niestety pyszna chrupiąca skórka i smak, który znamy z lat dziecięcych, są kuszące, ale niezbyt zdrowe. Na diecie odchudzającej nie trzeba rezygnować z jedzenia pieczywa, za to ważne jest zwrócenie uwagi na jego jakość. Nie każdy chleb jest sobie równy, niektórych rodzajów ze względu na swój skład należy unikać lub maksymalnie zminimalizować ich jedzenie.

Uważnie czytaj skład i unikaj pieczywa, które zawiera długi skład, w którym można znaleźć liczne dodatki takie jak – olej, słód, karmel, skrobię ziemniaczaną, stabilizatory, syrop glukozowy oraz oczywiście cukier.

Osoby na diecie odchudzającej powinny unikać szczególnie białego chleba, który często jest ubogie w błonnik, a za to zawiera duże ilości węglowodanów prostych, czyli cukru.

Z tego powodu spożywanie białego chleba może prowadzić do gwałtownych wzrostów poziomu glukozy we krwi. To z kolei utrudnia kontrolowanie poziomu wagi, a co za tym idzie właśnie odchudzanie.

Złym pomysłem będą również chleby z różnymi dodatkami takimi jak czekolada czy suszone owoce, gdyż są wtedy wysoko kaloryczne i zawierają wysoki indeks glikemiczny.

Warto także unikać chlebów wysoko przetworzonych, które często zawierają sztuczne dodatki, konserwanty oraz dużą ilość soli i cukru.

Wybierając chleb na diecie odchudzającej, warto zwracać uwagę na jego skład, kaloryczność oraz wartości odżywcze. Poza tym ważne jest odpowiednie zbilansowanie chleba np. z dużą ilością warzyw, szynki z piersi kurczaka itp.

Polecamy: Co jeść, żeby schudnąć? Zobacz, że dieta nie musi być nudna

Czy warto jeść chleb na diecie?

Pieczywo,  czyli chleb, bułki, rogale i wiele innych wypieków składają się w dużej mierze z węglowodanów złożonych. Czy to oznacza, że należy z nich zrezygnować?

Sprawdźmy, jakie korzyści dla zdrowia zapewnia dobrej jakości pieczywo na diecie odchudzającej:

  • Pieczywo jest źródłem energii;
  • Dobrej jakości chleb zawiera błonnik, który poprawia trawienie oraz zmniejsza ryzyko podjadania między posiłkami;
  • Może zawierać antyoksydanty oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które z kolei zmniejszają ryzyko chorób wieńcowych oraz chronią przed nowotworami;
  • Zawartość witamin z grupy B podnosi poziom koncentracji oraz ułatwia zapamiętywanie;
  • Pieczywo pozytywnie wpływa na procesy trawienne, zawiera witaminy i minerały.

Jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej? Podsumowanie

Reasumując, chleb na diecie odchudzającej jak najbardziej może być dobrym pomysłem.

Najważniejsze jest to, aby zwrócić uwagę na skład, kaloryczność i dopasowanie chleba do swoich indywidualnych potrzeb.

Najlepszym wyborem będzie chleb graham i żytni, gdyż zawierają najmniej kalorii.

Unikaj na diecie odchudzającej chleba pszennego, bułek pszennych, bagietek, rogali czy wypieków cukierniczych, które są pozbawione wartości odżywczych, kaloryczne i utrudniają odchudzanie.

Przygotowaliśmy 4 główne wskazówki, dzięki którym dowiesz się, jakie pieczywo jeść na diecie odchudzającej:

  1. Czytaj skład pieczywa – im krótszy, tym lepszy. Upewnij się, czy chleb nie był barwiony karmelem
  2. Lepszym wyborem będzie pieczywo na zakwasie, zamiast na drożdżach
  3. Postaw na ciemny chleb żytni lub graham
  4. Dopasuj rodzaj chleba do swoich potrzeb i  stanu zdrowia