Co jeść, żeby schudnąć? Zobacz, że dieta nie musi być nudna

|

Masz już dość nieskutecznych diet odchudzających, które wcale nie przybliżają Cię do wymarzonej sylwetki? Może mieć to związek z produktami, które wybierasz, a także z ich kalorycznością. Dlatego chcemy Ci pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami. Dowiedz się, co jeść, żeby schudnąć i jakie zasady przyspieszą ten proces.

Co jeść, żeby schudnąć? Streszczenie artykułu ▼

Z czego powinna składać się zdrowa dieta?

  • Mięso i nabiał: chude mięso, ryby, niskotłuszczone produkty mleczne. Osoby na diecie roślinnej powinny sięgać po rośliny strączkowe;
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe: tłuste ryby, nasiona chia, orzechy, awokado;
  • Warzywa i owoce;
  • Węglowodany: produkty zbożowe, kasza, brązowy ryż;

Zachęcamy do przeczytania całego artykułu, ponieważ ważne jest nie tylko to, co jesz, ale także w jakich ilościach. Na przykład awokado, choć zdrowe, może być bardzo kaloryczne.

Czego unikać podczas odchudzania?

  • Wysoko przetworzone produkty;
  • Tłuszcze nasycone i trans;
  • Produkty bogate w sól;
  • Słodycze.

Do uzyskania wymarzonej sylwetki może przyczynić się także dieta pudełkowa od Fit Szefa. Każdego dnia dokładamy wszelkich starań aby nasze posiłki zapewniały energię na cały dzień, a przy tym nie były zbyt kaloryczne. Zachęcamy do lepszego zapoznania się z naszym cateringiem poprzez zamówienie zestawu testowego 🙂

co jeść, żeby schudnąć

Z czego powinna składać się zdrowa dieta?

Zastanawiasz się, co jeść, żeby schudnąć? Postaw na zdrowe produkty, bo to one sprawią, że Twój organizm będzie prawidłowo funkcjonował.

Prawidłowo skomponowany posiłek zapewni Ci też uczucie sytości na długi czas, a tym samym nie będziesz podjadać między posiłkami, co jest częstą przyczyną przybierania na wadze.

Przekonaj się, z czego powinna składać się zdrowa dieta i skomponuj posiłki składające się właśnie z tych produktów.

Mięso i nabiał

Chcesz schudnąć? Zatem w Twojej diecie nie powinno zabraknąć białka pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Świetnym rozwiązaniem będzie chude mięso – najlepiej z ekologicznej hodowli.

Postaw też na ryby oraz niskotłuszczowe produkty mleczne. Tak naprawdę nawet niewielka zmiana nawyków, czyli wybór mleka o zawartości 2 lub 1,5% tłuszczu zamiast 3,2% to pierwszy krok ku upragnionej wadze.

Jesteś na diecie roślinnej? W takim razie doskonałym zamiennikiem mięsa będą rośliny strączkowe. Pamiętaj tylko o suplementacji witamin z grupy B, które naturalnie znajdują się w mięsie.

Białko nie tylko wspomaga utrzymanie masy mięśniowej, ale też zapewnia uczucie sytości. Tym samym zmniejszysz ochotę na podjadanie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Pamiętaj o spożywaniu zdrowych tłuszczów np. tych zawartych w tłustych rybach, nasionach chia, orzechach czy awokado.

Dlaczego to takie ważne? Wielonienasycone kwasy tłuszczowe wspomagają procesy metaboliczne, a do tego wpływają pozytywnie na kondycję skóry, włosów oraz układu sercowo-naczyniowego.

Warzywa i owoce

Gdy chcesz jeść zdrowo i w taki sposób, żeby schudnąć, to musisz zadbać o spożywanie dużych ilości warzywnajlepiej surowych. Oczywiście jedz też świeże owoce, które są bogatym źródłem witamin i minerałów.

Zwróć uwagę na to, że warzywa są niskokaloryczne, a przy tym pozwalają na zaspokojenie głodu – bez ryzyka przekroczenia limitu kalorii. Ogromne znaczenie mają też ich wartości odżywcze, wysoka zawartość błonnika, witamin czy minerałów, które usprawniają pracę organizmu.

Węglowodany

Czego jeszcze nie może zabraknąć w Twojej zdrowej diecie? Ważnym elementem są węglowodany złożone – najlepiej w postaci produktów zbożowych, kasz czy brązowego ryżu.

Węglowodany dostarczają energii, a to sprawia, że organizm może normalnie funkcjonować, a do tego łatwiej Ci jest kontrolować apetyt. Dodatkowo odpowiednia ilość węglowodanów pozwala uniknąć nagłych napadów głodu.

Warto podkreślić także, że źródła węglowodanów dostarczają nie tylko energii, ale również błonnika, który wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Wysoka zawartość błonnika jest też ważna ze względu na przyspieszenie procesu metabolizmu.

Czego nie jeść podczas diety odchudzającej?

Podczas odchudzania ważne jest nie tylko to, co jesz, ale też produkty, które ograniczysz.

Oczywiście nie musisz całkowicie rezygnować ze słodyczy lub fast foodów. Po prostu trzymaj się zasady 80/20 i uwzględnij niezdrowe produkty w codziennej diety.

Najlepiej, gdy spróbujesz zbalansować jedzenie w taki sposób, żeby obok fast foodów znalazły się też warzywa i zdrowe tłuszcze.

Dobrym przykładem jest hamburger, który może być bardzo kaloryczny, ale kilka świadomych decyzji sprawi, że stanie się pełnowartościowym posiłkiem. Przede wszystkim postaw na sos na bazie jogurtu, do tego wybierz sałatkę ze świeżych warzyw, oliwą z oliwek oraz odrobiną orzechów. Świetnym rozwiązaniem będzie też sok warzywny zamiast sałatki.

Chcesz wiedzieć, jakie produkty lepiej unikać w trakcie odchudzania lub wymagają dodatkowego zbilansowania?

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładów takich produktów:

  • Wysoko przetworzone produkty – zawiera dużo sztucznych dodatków, konserwantów, soli oraz cukrów. Poza tym może dostarczać sporo kalorii, a przy tym niewiele wartości odżywczych. Szczególnie uważaj na chipsy, słodzone napoje, gotowe dania (choć coraz częściej mają bardzo przyzwoity skład), a także fast foody.
  • Tłuszcze nasycone i trans – są szkodliwe dla serca i są kaloryczne. Znajdziesz je w margarynach, gotowych ciastach, pełnotłustych produktach mlecznych oraz tłustych mięsach.
  • Produkty bogate w sól – zbyt duża ilość soli w diecie, może prowadzić do zatrzymania wody w organizmie i wzrostu ciśnienia krwi. Dlatego unika solonych przekąsek i niektórych gotowych dań.
  • Słodycze – ciastka, batony czy napoje słodzone są bardzo kaloryczne, co utrudnia odchudzanie. Może to doprowadzić do problemów z insuliną i niekontrolowanym tyciem.

co pomaga schudnąć

Co pomaga schudnąć? 5 zasad odchudzania

1. Regularnie pij wodę

Picie odpowiedniej ilości wody, czyli najlepiej 2 l dziennie to skuteczny sposób na odchudzanie.

W ten sposób wspomagasz procesy metaboliczne, złagodzisz uczucie głodu, a nawet poprawiasz kondycję skóry i pracę mózgu.

2. Pamiętaj o aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna to kluczowy element utraty wagi.

Połączenie zdrowej diety z regularnymi ćwiczeniami przyspiesza proces spalania kalorii i wspomaga utrzymanie masy mięśniowej.

3. Postaw na produkty bogate w błonnik i białko

Błonnik pokarmowy reguluje pracę przewodu pokarmowego, a białko wspomaga utrzymanie masy mięśniowej.

Żywność bogata w te składniki pozwala zaspokoić apetyt, jednocześnie dostarczając organizmowi niezbędnych substancji odżywczych.

4. Zadbaj o deficyt kaloryczny

Pamiętaj o tym, że aby schudnąć, należy spożywać mniej kalorii, niż się spala. Właśnie z tego powodu ważne jest monitorowanie kaloryczności spożywanych posiłków. Następnie powinieneś dostosować kaloryczność produktów do indywidualnych potrzeb energetycznych.

Niezbędne jest także to, żebyś sprawdził, jakie jest Twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Możesz to zrobić przy pomocy kalkulatora, który weźmie pod uwagę płeć, wiek, wagę, wzrost oraz styl życia.

Następnie przygotuj menu o nieco niższej kaloryczności niż ta zalecana dla Ciebie. Możesz też skorzystać z gotowej diety pudełkowej, gdzie zaznaczasz odpowiednią kaloryczność i otrzymujesz posiłki spełniające te wymagania.

5. Zachowaj regularność posiłków

Kolejną ważną zasadą zdrowego jedzenia oraz pracy nad wymarzoną sylwetką, jest regularność posiłków.

Dzięki temu jesteś w stanie utrzymać stały poziom glukozy we krwi. Ma to ogromny wpływ na uczucie sytości, a przede wszystkim pozwala kontrolować apetyt i ułatwia walkę z nadmiernym podjadaniem.

Dlatego też wielu dietetyków zaleca spożywanie mniejszych porcji jedzenia w mniejszych odstępach czasu.

3 produkty, które są zdrowe, ale kaloryczne – lepiej na nie uważaj

Kaloryczne jedzenie nie zawsze powinno być kojarzone jedynie z fast foodami czy słodkimi przekąskami.

Możesz spotkać się także z zalecanymi i zdrowymi produktami, które są kaloryczne.

Czy to oznacza, że powinieneś z nich zrezygnować, żeby schudnąć? Oczywiście, że nie. Ważne jest tylko to, żebyś uważał na ich ilość.

Poznaj najpopularniejsze produkty spożywcze, które są zdrowe, ale kaloryczne.

1. Masło orzechowe

Gdy zastanawiasz się, co jeść, żeby schudnąć, to na pewno na myśl przychodzi Ci masło orzechowe. To świetny dodatek do wypieków, słodkich śniadań czy obiadów np. w towarzystwie naleśników.

Pamiętaj jednak o tym, że łyżka masła orzechowego ma 130-150 kalorii.

W zamian za to dostarczysz organizmowi sporą ilość witaminy E, błonnika, białka roślinnego oraz zdrowych kwasów tłuszczowych.

Ważne jest tylko to, żebyś wybrał dobrej jakości masło orzechowe.

2. Awokado

Awokado to jedno z najbardziej kalorycznych owoców.

W końcu 100 g awokado to aż 160 kalorii.

Pamiętaj o tym podczas planowania posiłków i obliczania zapotrzebowania dziennej kaloryczności posiłków.

Nie rezygnuj jednak z tego owocu, bo stanowi bogate źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu foliowego, witaminy A, C, E i K.

3. Orzechy i nasiona

Orzechy to świetna i zdrowa przekąska, która jest bogata w kwasy omega, witaminy i minerały, które wpływają pozytywnie na pracę mózgu. Jednak przy tym są dość kaloryczne.

W zależności od gatunku orzechów 100 g może mieć od 720 do 560 kcal.

Najbardziej kaloryczne są orzechy makadamia i pekan, a najmniej ziemne.

Kliknij, żeby ocenić tę stronę
[Wszystkich głosów: 28 Średnia ocena: 4.3]

Zamów catering dietetyczny od Fit Szefa

Zapoznaj się lepiej z naszym cateringiem dietetycznym. Zamów zestaw testowy i przekonaj się, że Fit Szef to catering dietetyczny jakiego potrzebujesz.